88% hinner inte med att digitalisera

IT hinner inte med att stå för uppgradering av mjukvara och samtidigt utöva support samt transformation av ett nytt sätt att arbeta. Bifogad artikel berättar mer om problemet. Tex hinner IT-avdelning inte med att rulla ut Microsoft Teams och samtidigt stå för att lära ut nya sätt att genomföra processer som möten och samarbete.

Ett sätt att skapa flexibilitet i en möjligt lösning framåt är att hitta extern eller interna ”Adidaskonsulter”. Nyttiga och enkla personer som vill hjälpa. Har mer och mer börjat inse att organisationer behöver personer som behöver stötta i den digitala vardagen.

Personer som är duktiga på de digitala verktygen och kan förklara funktioner som kan göra nytta direkt i vardagen i just den organisationen som man tillhör. Enkla funktioner. Hjälp i processer som man använder varje dag. Jag brukar kalla dem ”Adidaskonsulter” – de som kan springa mellan användarna och ge tips och stötta… varje dag.

Relaterad artikel. https://recruitingtimes.org/recruitment-and-hr-features/27836/88-of-organisations-admit-they-have-a-shortage-of-digital-skills/

Jonas Jaani

Low-code Att utveckla snabbare. Marcus Blennegård (#148)

Play

Low-code – vad är det? Vi frågar Marcus Blennegård, erfaren lösningsarkitekt: Low-code är tanken om att power users (ni vet de som känns igen som kontorets excelkungar) också benämnda “citizen developers” – ickeutvecklare själva ska kunna bygga lösningar till sina problem. Plocka appar/byggblock, koppla ihop dem med connectors i integrationer, helt utan kod. Ofta handlar det om att automatisera flöden, processer med triggers som utlöser aktiviteter, exempelvis en kundtjänstchatbot eller ett supportmail som kickar igång en process. Kanske har ni hört talas om appen IFTTT som är populär hos privatpersoner eller kontorsvarianten Microsofts Power Automate? Om inte, googla och testa!

Om avsnittet:

Målgrupp: allmänhet, ledning, it-folk, företag, ledare, projektledare, management, marknadsförare, marketing, inköpare

Lär dig: digitalisering, arbetssätt, low-code, Microsoft 365, pro-code, automatisering

Dela poddavsnittet: https://www.effekten.se/lowcode till Facebook, Twitter, Linkedin


Men för att anpassa verktygen till just era behov, får man ta de färdiga verktygen och anpassa dem, bygga ut dem, koda och knyt ihop dem. Low-code-verktygen löser grundbehovet, till 80-90%, och sparar massor av utvecklingstid, men för att nå ända fram bygger man ut det sista, specifika kundkravet med “riktig” kod, pro-code. I pro-code har utvecklaren 100% kontroll, men kundanpassningar kostar förstås. Samtidigt är experthjälpen ett sätt att säkerställa systemets förvaltningsbarhet – governance. Kanske krävs en testmiljö innan produktionsmiljön, särskilt när vi vill göra ändringar i lösningen ett halvår efter att den sats i drift. Här dras gränsen mellan low och pro developers, där de senare har bättre koll på koden och på arkitketuren, kringliggande system och test.

Vill man göra snabbt och rätt med low-code handlar det om att ha en bra dialog mellan kund och utvecklare:

  • Se från början var ni är på väg, diskutera framtida funktionalitet! Projekten brukar växa.
  • Kolla också förväntat antal användare, eftersom det påverkar licenskostnaden. Man går snabbt från gratis till premiumlicens.
  • Tänk hela vägen, hur löser ni deployment, governance, hur förvaltar ni den smarta lowcodelösningen. Det behövs processer, framför allt i stora organisationer. Snabbt har man genererat tusentals flöden, appar och rapporter.

Men börja litet och nyfiket: testa appar, testa att koppla ihop dem hemma. Applicera sedan erfarenheterna på verksamheten!

Marcus Blennegård, Jonas Jaani (26:32)

Play

Länkar / mer information:

Video: Low-Code och exempel på hur du enkelt kan skapa tex en chatbot med hjälp av Power Virtual Agents:

https://youtu.be/tQAlVgq_Xe8

Marcus Blennegård:

Blog: https://mblennegard.github.io/
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/mblennegard/
Twitter: https://twitter.com/mblennegard
GitHub: https://github.com/mblennegard

PowerPlatform:

https://powerplatform.microsoft.com/sv-se/


Alla avsnitt av digitaliseringens podcast Effekten:

https://www.effekten.se/avsnitt

Apple Podcasts:

https://itunes.apple.com/se/podcast/effekten-digitalisering-kunskap/id1171229363

Acast:

https://www.acast.com/effekten

Spotify:

https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm

Investering i AI går för fort?

Är det så att företag inte kan vänta och måste investera i AI? Det verkar så. Enligt artikeln nedan, där man sammanfattar rapporten ”Leadership in AI”, investerar 73% av bolagen i AI-relaterade lösningar inom en 12 månadersperiod.

Problem kan dock uppstå på lång sikt. Detta eftersom ledningen oftast inte har kunskap om vad AI kan göra och vilket värde det kan skapa.

Delegerar ledningen ”AI” till någon annan blir det som att säga till den 15-åriga sonen att förändra HR-avdelningen med appar.

En digital mognad bland ledningen är möjliggörare för AI med nya arbetssätt och innovation. Inhämta kunskap för att övertyga om att AI är den framtida lösningen. Börja testa lösningen i liten skala. Mät och iterera. Både kunskap och lösningen.

https://boardagenda.com/2021/01/15/firms-forge-ahead-with-ai-implementation-despite-lack-of-skills/

AR samhälle

Att ta på sig glasögon eller linser för att se en alternativ verklighet. AR kommer mer och mer att kunna användas för att utöka det du ser. Det finns en marknad för AR cloud. Att kunna skapa miljöer i AR som marknadsför produkter och ger mer information.

Vi är nästan där och vi kommer snart att se att våra appar kommer innehålla AR-funktioner. PostNord visar sina paket i AR och via Dells e-handel kan man se hur stor datorn är innan man köper den. Bara några exempel på en expanderande marknad.

https://venturebeat.com/2021/01/08/ar-cloud-will-drive-the-next-generation-of-immersive-experiences/

Covid och digitalisering

En kris skapar en förändring. Så har det alltid varit. Nu ser vi att krisen skapar och tvingar företag att bli mer digitalt mogna.

Insikterna om att kundkontakter börjar digitalt. 37 procent av företagen i en undersökning kommer till insikten att de digitala kanalerna är en drivande kraft för kundkontakt.

Robotar, automation och AI är andra områden som gör att man nu bör inse att digitalisering bör ingå i alla företags processer och framtida lösningar.

https://www.itproportal.com/news/pandemic-helps-accelerate-digital-transformation-for-many-traditional-firms/

https://www.effekten.se/tema-pandemin-digitalisering/