IT hinner inte med att stå för uppgradering av mjukvara och samtidigt utöva support samt av ett nytt sätt att arbeta. Bifogad artikel berättar mer om problemet. Tex hinner IT-avdelning inte med att rulla ut och samtidigt stå för att lära ut nya sätt att genomföra processer som och samarbete.

Ett sätt att skapa flexibilitet i en möjligt lösning framåt är att hitta extern eller interna ”Adidaskonsulter”. Nyttiga och enkla personer som vill hjälpa. Har mer och mer börjat inse att organisationer behöver personer som behöver stötta i den digitala vardagen.

Personer som är duktiga på de digitala verktygen och kan förklara funktioner som kan göra nytta direkt i vardagen i just den organisationen som man tillhör. Enkla funktioner. Hjälp i processer som man använder varje dag. Jag brukar kalla dem ”Adidaskonsulter” – de som kan springa mellan användarna och ge tips och stötta… varje dag.

Relaterad artikel. https://recruitingtimes.org/recruitment-and-hr-features/27836/88-of-organisations-admit-they-have-a-shortage-of-digital-skills/

Jonas Jaani