Agilitet. Marina Wallgren (avsnitt 109)

Play

– ett populärt ord i samband med . Många svänger sig med uttrycket utan att riktigt ha koll på vad det innebär. Vi pratar med projektledare som har lång erfarenhet inom området. “Det är ett mindset, en kultur, lättrörlighet, att snabbt och effektivitet kunna förändra. Dynamisk utveckling istället för traditionell vattenfallsmetodik. Iterativa cykler där kunder och intressenter ger feedback vid demonstration av produktinkrement – som sedan används i nästa iteration.” Vilket värde levererar vi? Det behöver inte vara samma i början av ett projekt, som i slutet!

OM AVSNITTET
Målgrupp
: kontorsfolk, användare, nya processägare, juniora projektledare, beställare
Lär dig: , agila processer, digitalisering i praktiken, värdefokusering, effekthemtagning

Den agila metoden är framgångsrik i projekt då den är adaptiv, den ger tidig och kontinuerlig återkoppling, den underlättar styrning och ger mätbar avkastning på investeringar. och är de vanligaste metoderna, men även , , Extreme Programming är agila i sin karaktär. När du väljer metod: ställ frågan Varför och Hur du ska använda den. En gemensamma nämnare är att i agila projekt skapar man självorganiserande team, med mindre uppdelning mellan kompetenser. För att det ska fungera krävs att man har med sig, förankrar metoden hos ledning och stakeholders.

Marina ger oss exempel på när agilitet fungerar och inte fungerar – och vad som krävs för att lyckas!

Play

Marina Wallgren, Jonas Jaani (18:25)

agilitet Marina Wallgren

Mer länkar:

Marina på LinkedIn

Kommande PMI-seminarium i Helsingborg (2019-10-09)

Scrum -en introduktion. Jonas Bolldén (avsnitt 57)

Extramaterial: Scrum – en introduktion

Hemligheten bakom effektiv mjukvarutestning (avsnitt 72)

Test i en agile miljö (avsnitt 41)

Ledarskap – fram med visionen och kommunikationen (avsnitt 27)

EFFEKTEN är digitaliseringens podcast. Finns där du hittar dina övriga poddar (tex Spotify). Vill du vara med eller känner du någon som vill vara med i podden? Kontakta oss via LinkedIn, Facebook eller e-post: info(a)effekten.se 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *