Play

Vi har tidigare pratat om digital transformation. Martin Mazur, CPTO på tretton37, vill hellre att vi kallar det . Transformation antyder att det finns ett slut, men har inte det, utan sker genom . Man tittar på det egna företaget och de möjligheter man har idag, inget behöver egentligen vara dåligt, utan man vill bara bli bättre. Försök inte att efterlikna hela Amazon eller Spotify! Börja där du står.

I backspegeln kan vi se att många stressade på resultaten i början av den digitala evolutionen. Man trodde att det fanns ett facit, som de framgångsrika kändisarna. Stora utbildningsprojekt där anställda skulle förändras som . Det straffade sig. Idag ägnar man sig istället åt cherry picking: copy-paste and adapt! Tar mindre delar. Kontinuerliga, små förbättringar. Gillar man tankarna kring Amazons written narrative, testa det, rulla ut internt och utvärdera om det lyckades. Den stora förändringen kan ta flera år. Bygg vidare på organisationens kultur! Det låter kanske tråkigt, men det är stabilt och framgångsrikt.

Stora förändringar kan bli traumatiska för , det är de företag som kastade sig tillbaka till kontoren efter pandemin trots att de fått nya för distansarbete. Ofta saknade de nån med teknisk kunskap i ledande position. Sätt in en IT-chef (CTO) i , för att öka förståelsen och minska rädslan för ny teknik, men låt fortfarande behoven (organisationens, kundens) styra lösningarna.

Martin Mazur, Jonas Jaani (20:39)

Videoversion av avsnittet:
Länkar / mer information:

Martin Mazur är teknik- och produktchef (CPTO) på konsultbolaget tretton37 och har många års av Strategisk IT och mjukvaruutveckling. Martin talar, skriver och arbetar i gränslandet mellan människa och teknik med fokus på att hjälpa på ett positivt, realistisk och hållbart sätt utnyttja de möjligheter tekniken erbjuder. Hans långa bakgrund som konsult ger honom en unik erfarenhet av många branscher vilket skapar rum för nya möjligheter och kreativa ideer.

Alla avsnitt av digitaliseringens podcast Effekten

:

Apple Podcasts

Spotify:

Är du vår nästa gäst? Maila oss på info(a)effekten(punkt)se