UX – Att arbeta med användaren i centrum. Joakim Linhardt. Micke Norbäck. (avsnitt 77)

Play

Våra två Designers Jocke och Micke gästar studion igen. Vad har hänt sen sist? Vart är vi på väg? Hur förändras som profession?

UX-insatserna har letat sig både högre upp i och mer holistiskt i organisationerna då varumärke, produkt och känsla har flutit ihop. Tekniken har förändrats och användarupplevelserna med den. Först hade vi tio år webb (1997-), tio år mobilitet (2007-) och nu befinner vi oss i skarven mellan mobilitet och . Gränssnitten har rört sig från stationära datorer till mobila enheter och vidare till röststyrt och tjänster som förutspår dina behov. Samtidigt har UX-rollen växt till att inkludera hela kundresan, all kontakt ett företag har med sin kund och allt fler arbetar med Customer Experience eller Service Design.

Så vad är det viktigaste att tänka om som UX-designer? Micke uppmanar alla som arbetar med UX att labba med de stora jättarnas (Google, Microsoft, Amazon osv) “gratis” -tjänstebibliotek för att se vad som går att göra redan idag – och att applicera det på befintliga projekt. Jocke hoppas att calm/mindful technology är framtiden: att skala bort sådant som stör, stressar och tar vår uppmärksamhet och istället underlätta för användarna på ett mer lugnt, behagligt sätt.

Joakim Linhardt, Micke Norbäck, Jonas Jaani (27:00)

User Experience
, Joakim Linhardt

PRENUMERERA – podcast Effekten
iPhoneAndroide-post
[hjälp? hur lyssnar jag på podcast]