Play

Battle Royal, DOTA, Counter-Strike (CS) – du har säkert sett namnen eller spelat själv. Nu är e-sporten accepterad av Riksidrottsförbundet som en riktig sport. Detta förenklar när man bland annat arrangerar internationella turneringar, där arrangören måste kunna garantera visum för spelare utanför Europa. E-sporten har krävt nytänkande, omdefiniering av begreppet sport, för att bli accepterade. Man skulle kunna tro att e-sporten är progressiv, men AI-botar som spelar blev alldeles för bra och får inte vara med och VR-headset har fortfarande inte accepteras i exempelvis First Person Shooter (FPS) communityn.

Vad är störst just nu? Livestreamingtjänsten Twitch (youtubish, men mer en livestreamingplattform som ägs av Amazon) har miljontals tittare vid större turneringar. Bland spelen är de fyra största nu CS, League of Legends, Valorant och DOTA.

Om avsnittet:

Målgrupp: allmänhet, utvecklare, projektledare, projektmedlemmar, ledare, studenter, ungdomare, gamers, spelare

Lär dig: e-sport, gaming

Vem tjänar pengar på e-sport? Professionella spelare kan tjäna hundratusentals kronor i månaden utöver vinstpengar (hundratals miljoner kronor), men det kräver nätverkande i alltmer slutna grupper för att få exposure. BMW, DHL och de andra stora annonsörerna finns på plats, men också Logitech för prylarna och kryptovaluta för betalning. Det finns inte bara mycket pengar i branschen utan i första hand ett stort engagemang; många gräsrötter, yngre generationer och onlinepublik till dessa fantastiskt visuella produkter. Det är förstås engagemanget som betalar: gräsrötter, supportar och konsumenter – precis som i vanlig fotboll. Fotbollskändisar som Beckham, Neymar och de andra har för övrigt ofta egna lag inom e-sport.

I många poddar föreslår vi att testa på ämnet själv för att kunna ta ställning, få egna idéer. Överraska dig själv och gör det – om du inte redan är gamer!

Jens Pettersson, Jonas Jaani (23:00)

Videoversion av avsnittet
Länkar / mer information

Om Jens:

”Var på mitt första LAN när jag var tolv på det lokala internetcafét och fick mersmak av att tävla i esport, jag har alltid pushat mig till att nå den högsta nivån inom de flesta spel jag har spelat och såg en chans att tävla på allra högsta nivån inom Apex Legends när jag insåg att det fanns en chans att bli proffs. Jag spelade på högsta nivån i ungefär två år och spelade i de stora turneringarna inom det spelet, där vårt lag var bland topplagen i Europa. Jag har alltid varit intresserad av esport och har följt flera olika esporter, men även intresserat mig för hur ekosystemet fungerar inom esport”

Statistik kring tittarsiffror
https://escharts.com/games/csgo

Open AI mot världens bästa lag i dota
https://www.youtube.com/watch?v=tfb6aEUMC04

Gällande flytten av The international och visum problem
https://www.di.se/digital/e-sportare-nekas-sportvisum-i-sverige-far-stalla-in-tavling-om-344-miljoner/

Några få exempel på stora företag som är sponsorer
https://www.insiderintelligence.com/insights/top-esports-sponsors-gaming-sponsorships/

Alla avsnitt av digitaliseringens podcast Effekten

Prenumerera:

Apple Podcasts

Google Podcasts

Spotify:

Vill du att vi tar upp ett specifikt ämne eller intervjuar en person inom digitalisering? Maila oss på info(a)effekten(punkt)se