Play

Att vara . Micael Holmström, CEO på 13|37, berättar om vilka krav och förväntningar som finns på som vara rådgivande och hjälpa verksamheter med digitaliseringen.

I det här avsnittet delar Micael med sig av sina bästa tips om hur man jobbar som IT-konsult. Du lär dig hur du blir en framgångsrik IT-konsult och expert inom området.

Om avsnittet:

Målgrupp: beställare, ledning, konsult, teamchef, ledare, projektledare, management

Lär dig: it-konsulter, empati, , arbetssätt, verksamhetsutveckling

Konsult ska vara en person så ska accelerera digitaliseringen och samtidigt ha en “kavla-upp-armarna-mentalitet”. IT-konsulten ska vara rådgivare men det finns så mycket mer exempel som kännetecknar en bra konsult. Man finns till för kunden där det är viktigt att förstå de bakomliggande önskemålen på vad som ska göras. Kommunicera om vad du kan och vad du inte kan. En första fråga till kund kan därför vara “varför är jag här”. Det kan finnas något i svaret som ger dig insikter som finns mellan raderna och något som inte kunden har uttryckt om uppdraget. Det kanske till och med enbart är en energi boost kunden förväntar sig.

Mjukna värden

Mjuka värden har blivit viktigt. Nidbilden av konsulten försvinner då de mjuka värdena som empati är viktiga. Tekniken är inte allt.

De som beställer it-konsulter bör hitta sätt att inte bara avgöra färdigheterna genom att läsa ett CV. Dokumentera förväntningar så långt som möjligt och följ upp dessa några veckor efter uppdragets start.

Hur jobbar IT-bolag med reskilling/upskilling. Att vara konsult är inte för alla. Goda vanar att lära sig nya färdigheter bör finnas. Man måste vara sugen på att lära sig nytt. Marknadens förväntningar och teknikutvecklingen går fort. Där är ett konstant lärande viktigt.

“The pace of change has never been this fast, yet it will never be this slow again.”

Justin Trudeau

När alla verksamheten börjar blir techbolag ställer detta nya krav på IT-konsulternas rådgivande. Low-tech bolag kan idag skapa stora fördelar när nu tekniker som molntjänster gör att de kan hoppa över flera steg i digitaliseringen och ignorera legancy.

Micael avslutar med att sammanfatta vad man behöver tänka på som IT-konsulten:

  • Mjuka värden som empati är viktigt
  • Följ med och se till att kompetensutvecklas
  • Tänk på att alla personer inte passar som konsult. IT-konsult är inte till för alla.

Micael Holmström, Jonas Jaani (22:30)

Videoversion av avsnittet:

Länkar / mer information:

LinkedIn – Micael Holmström CEO, Chief Executive Officer • 13|37

Boktips:
Atomic Habits
EMPOWERED – Ordinary People, Extraordinary Products


Alla avsnitt av digitaliseringens podcast Effekten

Prenumerera:

Apple Podcasts

Google Podcasts

Spotify: