Play

Erfarenheter och lärdomar från att hantera en cyberattack. Extra långt avsnitt med en som varit i stormens öga.

“Man väljer inte sina kriser, men hur man hanterar dem.”

I februari hände alla företags skräck: Det svenska säkerhetsföretaget Axis Communication , med 4000 anställda i 52 kontor över hela världen, blev utsatta för en cyberattack som tog sig rakt in i verksamheten. Nu berättar Jonas Hansson, CIO, öppet om hur man hanterade den svåra situationen.

Om avsnittet:

Målgrupp: nyfikna, ledare, teamledare, ledningsgrupp, utvecklare, kontorsarbetare

Lär dig: shadow-it, cyberattack, it-, krishantering, kommunikationsstrategi, krisledning, mänskliga faktorn

Jonas Hansson förklarar:

  • Vad är en cyberattack?
  • Vad hände Axis och hur hanterade man attacken – i detalj?
  • Vad är viktigast: it-säkerhet eller användbarhet?
  • Varför valde Axis transparent kommunikation under hela förloppet?
  • Hur upplevde Axis kunder och anställda attacken?
  • Hur mycket kostade attacken företaget?

Jonas Hansson, Micke Norbäck, Jonas Jaani (48:30)

Videoversion av poddavsnittet:

Länkar / mer information:

Axis egna kommunikation om händelsen:
https://www.axis.com/response-to-cyberattack-february-2022


Alla avsnitt av digitaliseringens podcast Effekten:

https://www.effekten.se/avsnitt

Vi finns där du hittar dina övriga poddar:

https://www.effekten.se/prenumerera/

Apple Podcasts

Google Podcasts

Acast

Spotify: