Play

Vi pratar ! För trettio år sedan hade det handlat om vad vi ska göra med e-soporna. Sedan svängde frågan mer mot virtualisering, tunna klienter och vidare till dagens klimateffektivisering. Vi pratade papperslöst samhälle, sen mindre egna serverhallar, men vad gör vi nu med vår feta bandbredd och all data i molnet?

arbetar med webb och mobilitet och ger oss en tydlig bild av hur mycket data vi skickar bara för att få fram en enkel webbsida. Vi öser på med bilder som tar bandbredd utan att tillföra särskilt mycket. Ofta använder vi felkomprimerade bilder eller fel filformat. Bildformaten har utvecklats från tunga BMP till JPG och PNG och nu AVIF och WebP. Utnyttja det! Kan en bild kosta 250 kb istället för 1 Mb gånger 100 000 besökare, så sker stora besparingar av bandbredd och därmed koldioxid.

Om avsnittet:

Målgrupp: alla, ledare, utvecklare, IT-avdelningen, webbdesigner 

Lär dig: green it, grön IT, framtidens webb, dark mode, koldioxidbesparing, miljövänlig it

En grön webbplats är bra ur många perspektiv; SEO-ranking, snabbhet, tillgänglighet, utseende, användbarhet – och drar samtidigt mindre energi. Dark mode är en annan del av grön IT. Med de mörkare gränssnitten behöver inte alla lampor på skärmen tändas. Detta märker vi användare i form av längre batteritid, men i det stora hela också i sparad koldioxid.

Många svenska webbar är tungrodda. Vi har glömt bort hur dyr bandbredd var förut! Som utvecklare kan du miljöbanta din sajt: Trimma bort allt du inte använder. Infomation som visas ofta kan cachas, sparas närmare användaren, istället för att grävas upp ur databasen om igen. Information som sammanfattas på en sida istället för tio sparar tio klick och tio sidladdningar. Använd dark mode. Använd färre bilder med mindre filstorlek. Behöver du ha hela Angular? Kanske testa ramverk som Svelte.

Vi som bygger webbsajter kan tillsammans och var för sig ta tre steg mot mer grön IT:

  1. Kom till insikt. Använd verktyg för att analysera och inventera systemen. Vad kan vi spara på för oss, för användaren, för miljön?
  2. Gör en handlingsplan och plocka låghängande frukter och sen beta av att-göra-listan
  3. Skryt om hur bra webb vi har! Vi tänker på miljön! Sprid ordet.

Jonas Hultenius, Jonas Jaani (21:56)

Länkar / mer information:

Videoversion av avsnittet:

https://youtu.be/PjSZOdXffNM

Boktips #1: Bildoptimering av Addy Osmani, en av chefsingenjörerna för Google Chrome, med huvudfokus på ett snabbt och effektivt internet.
https://www.smashingmagazine.com/printed-books/image-optimization/

Boktips #2: Hållbar webb och webbteknik från A Book Apart.
https://abookapart.com/products/sustainable-web-design

För den som vill mäta sig mot sig själv eller andra rekommenderar: Website Carbon Calculator. Ett verktyg där man snabbt får en uppfattning över hur många sockerbitar eller för den delen Sumobrottare man släpper ut i koldioxidform.
https://www.websitecarbon.com/


Alla avsnitt av digitaliseringens podcast Effekten:

https://www.effekten.se/avsnitt

Vi finns där du hittar dina övriga poddar:

https://www.effekten.se/prenumerera/

Apple Podcasts:

https://itunes.apple.com/se/podcast/effekten-digitalisering-kunskap/id1171229363

Google Podcasts:

https://www.google.com/podcasts?feed=aHR0cHM6Ly93d3cuZWZmZWt0ZW4uc2UvZmVlZC9wb2RjYXN0Lw==

Acast:

https://www.acast.com/effekten

Spotify:

https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm