Den digitala trädgården (avsnitt 52)

Play

Är gräset grönare hos grannen? Nej, inte nu längre! Vi pratar med Jonas Florvik, manager på . “Digitalisering är att förbättra interna processer, vilket har skett hos oss under många år. Men det är också att förlänga företagets produkter med nya typer av tjänster.”

Husqvarna är ett 330-årigt hårdvarubolag som har gått från vapen och järnspisar till motorsågar och robotgräsklippare, men idag servar man kunden och ger hen en bättre produktupplevelse, med allt från appar till prenumerationer – på t ex knivar – ibland utan att passera återförsäljaren. Företaget gör en resa som innebär att man allt mer hjälper privatkunden att ta hand om sina trädgårdar och den yrkesverksamme att ta hand om och serva sin utrustning. Det vinnande konceptet har varit att sätta ihop crossfunktionella utvecklingsteam med rätt kultur, att våga , att lyssna på kunden och att våga lägga ner!

De flesta av Husqvarnas produkter är numera uppkopplade; de skickar och tar emot . Statistiken visar att merparten av familjer som har en motorgräsklippare tar in den som en medlem i familjen och ger den ett namn. Nyckelpigan, Nisse eller Nono. Vad heter din?

Play

Jonas Florvik
, Jonas Jaani (20:43)

PRENUMERERA – podcast Effekten
iPhoneAndroide-post

Jonas Florvik Husqvarna

Mer material / länkar:

Husqvarna Solea – An autonomous lawn mower system concept

Husqvarna Group

Direktlänk till detta avsnitt: https://www.effekten.se/den-digitala-tradgarden