Play

handlar om att använda partners för att skaffa nya kunder. I digitala medier ofta en influencer eller en hemsida som rankar och ger svar på sökfrågor och sedan slussar vidare kunder till ett företag. Recensioner, tester, produktplaceringar, guider på Youtube, poddar, aktörer i sociala medier och webbsidor. Själva länkningen eller t ex rabattkoden trackas för att ge en bra statistik, uppföljning och ersättning till den som länkar. Annonsören betalar bara för resultatet!

Om avsnittet:

Lär dig: digital marknadsföring, affiliate marknadsföring, influencer, produktplacering,

Målgrupp: allmänhet, ledning, it-folk, småföretag, företagare, ledare, projektledare, marknadsförare, management, anställda, myndigheter, politiker

Dela poddavsnittet: https://www.effekten.se/affiliate till Facebook, Twitter, Linkedin

Ett exempel är Lendo, där man kan jämföra lån. Om besökaren väljer en långivare, får sedan Lendo betalt vid transaktionen. För att lyckas med detta har Lendo satsat mycket på annonsering, sökmotoroptimering och liknande aktiviteter. Det räcker inte att bara länka in en massa banker på en webbsida; för att hamna högt hos Google måste man bidra med “bra” innehåll som får besökarna att stanna på sajten.

I detta avsnitt pratar vi med Johan Sunnanängs. Han har själv skapat bland annat Travcash.se, med en Facebookcommunity på 20000 medlemmar. Framgångsfaktorn är: smalt område och bra innehåll, gratis. Bra material gratis – med annonsörer som betalar för att bli omnämnda och länkade i rätt sammanhang. Alla företag måste hela tiden värdera hur man ska synas, vilken kanal som ger bäst resultat, träffar rätt målgrupp som i sin tur genomför köp. Basen är ofta en webbsida och kundernas mailadresser, sedan rör man sig mellan olika populära sociala medier.

Hur kommer man igång som affiliate?

  1. Analysera sökord – hitta ett område med stora volymer och låg konkurrens, inom ett område som du själv brinner för. Annars blir det svårt med nästa steg:
  2. Skapa innehåll, bidra med kunskap. Tänk långsiktigt, det tar tid. Mycket trafik räcker inte. En del ord har inget kommersiellt intresse. Fel besökare kom till dig…
  3. Kolla på Johans affiliateguide, se länkarna nedan!

Johan Sunnanängs, Jonas Jaani (23:08)

Videoversion av avsnittet:

Länkar / mer information:

Johan Sunnanängs

Grundare av SEO-byrån JSDigital.se samt affiliatebolaget CashLeads Media AB. Johan är utbildad nationalekonom från Uppsala Universitet och har mångårig erfarenhet av digital marknadsföring och SEO.

7 år på Nordnet bank
Under sju års tid arbetade Johan med digital marknadsföring i olika roller på Nordnet Bank. Där arbetade han bland annat med: SEO, content marketing, CRM, marknadsföring i sociala medier och kontakt med affiliates.

Egna affiliate-projekt med tiotusentals besökare varje månad
Sedan några år tillbaka driver Johan flera egna affiliateprojekt med tiotusentals besökare varje månad. Mest känt är Travcash.se som är en av Sveriges största sidor inom trav och travtips. 

SEO-byrån:

https://jsdigital.se

Johan på Linkedin:

https://www.linkedin.com/in/johan-sunnan%C3%A4ngs-53972761/

Nybörjarguide i affiliate marketing:

https://jsdigital.se/affiliate-marketing/

Nybörjarguide SEO:

https://jsdigital.se/seo-sokmotoroptimering/

Exempel på några av Johans affiliatesajter:

https://travcash.se – Gratis travtips och systemförslag till V75, V86 och V64.

https://spelcash.se – Gratis systemförslag och analyser till Stryktipset och Europatipset.

https://pokercash.se – guide för poker online

CasinoCoach.se – Guider över alla casinos med svensk licens.

InvesteraMera.se – Sajt om sparande och investeringar.


Alla avsnitt av digitaliseringens podcast Effekten:

https://www.effekten.se/avsnitt

Vi finns där du hittar dina övriga poddar:

https://www.effekten.se/prenumerera/

Apple Podcasts:

Google Podcasts:

Spotify:

https://open.spotify.com/show/5Z49zvPOisoSwhwojtUoCm