Tänk search intent inom SEO

advertising alphabet business communication

Efter intervjun med Jonathan Björkskog gällande SEO (Search Engine Optimization) är insikten stor att search intent är viktigt. Man står undrande till varför man inte har varit bättre på att visa besökare värde på ett mer attraktivt sätt.

Det är ganska enkelt. För att få besök till din sida bör du tänka in dig i hur din besökare kom hit via . Förstå de fyra delarna i hur Google behandlar sökresultat kommer att förändra och öka antalet besök till din webbsida.

Nästa gång du skriver för webben. Tänk dig in i den som söker. Fundera på om det är information, navigering, köp och/eller produkt/tjänst som personen är ute efter.

En kort checklista för search intent:

Screenshot 2019 04 17 at 18.03.46
källa: https://ahrefs.com/

Mer i poddavsnittet om SEO just nu och i bloggtexten

Generellt när det gäller SEO har jag fått uppfattningen att det handlar om att vara ”akademisk”.

Att vara noggrann och lägga ner på kvalitet som flera personen än du själv har nytta av. Det är viktigt inom SEO. Så nästa gång du funderar var du ska synas kanske valet är en blogg istället för en postning på Twitter? Bloggtexter är ”bättre kvalitet” än en slarvig kommentar på några enstaka tecken.

Jonas Jaani

Digitaliseringens podcast Effekten – mer om SEO:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *