IT-avdelningens förändringsresa. Klas Ljungkvist. (avsnitt 93)

Play

, förra årets i Sverige, berättar om -avdelningens förändringsresa. Gränsen mellan verksamhet och har upphört. Det är den första insikten man behövde göra. Sedan “Var vill vi vara riktigt duktiga?”. T ex kundmöten och kundservice – andra delar i kundprocessen köper vi in. Slutligen formera team efter de kundresorna.
Snabbhet är ett måste idag. Gamla system ska ut, nya byggas och exponeras löpande. Som att byta ut motor och hjul medan man kör! Del för del i olika, oftast processorienterade, team.

“Väntan är hastighetens värsta fiende.” Hela bolaget måste vara medvetet om att snabbhet är ett vinstrecept. Kolla på hur exempelvis skalar snabbhet. Verksamheten och IT måste vara del av samma team, styra mot gemensamma mål och göra kontinuerliga förbättringar. Produktionssätta så små grejer som möjligt så ofta som möjligt. Testa och dra tillbaka om det blev fel. “Vi tittar på våra behov – eller snarare kundens – och ser om vi kan automatisera, kanske använda AI. Och när vi gör det mäter vi effekten.”

Lugn i ledarskap och speed i leveransen.

Play

Klas Ljungkvist, Jonas Jaani (19:28)

PRENUMERERA – podcast Effekten
iPhoneAndroidSpotifye-post

it-avdelningens

Digitaliseringens podcast EFFEKTEN finns för dig som är beställare, konsult eller är intresserad av den pågående digitaliseringen.  Aktuella poddavsnitt: Digital marknadsföring, machine learning, AI, gigekonomi, ux, digitaltransformation. Alla avsnitt Prenumeration (vi finns även där du hittar dina övriga poddar tex Spotify och CastBox)


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *