Tjänstedesign på riktigt (avsnitt 43)

Play
“Vi ska vara ett kundcentrerat företag.” Så står det i alla årsrapporter, men är bolagen det? är kunddriven affärsutveckling. Att förstå kundens upplevelse och behov genom hela resan med ens varumärke och tjänst. Att lösa kunders och blivande kunders problem. Att möta dem på ett sätt man inte gjort förut.

Projektet La Vita samlar tre myndigheter som arbetar med efterlevande. Resultat av detta är att man ändrar lagen (inför sorgedagar), inom vården kan man få en lots och på webben finns all viktig information på efterlevandeguiden.se. Ett annat exempel är Just arrived, en tjänst för att få nyanlända snabbt in i arbete – här är behovet av kundcentrering ännu tydligare: vilka målgrupper och vilka behov finns det? De nyanlända förstås, men lika mycket myndigheter och arbetsgivare. Upplevelsekartor/kundresor visualiserar situationen.

Så, hur gör man då? Prata med användarna! Det är steg ett. Att förstå underliggande behov hos dem. Intervjua användare om tiden innan, under och efter användandet av tjänsten. Visualisera och kommunicera internt. Interna kompetenser måste prata med varandra, de bidrar på sitt sätt till kundupplevelsen – det handlar inte bara om digitala gränssnitt. Anlita en tjänstedesigner! Och slutligen: Glöm inte att tjänsten ska vara lätt och lustfylld att använda!

Play
Zandra Rauchwerger, Jonas Jaani (17:34)

PRENUMERERA – podcast Effekten
iPhoneAndroide-post

Zandra Rauchwerger, tjänstedesign

Mer material / länkar

http://antrop.se/vara-case/lavita – Uppdrag: Öka stöttningen av människor som förlorat en nära anhörig

http://www.efterlevandeguiden.se/ -Efterlevandeguiden.se – det digitala resultatet av projektet Lavita

http://antrop.se/vara-tjanster/tjanstedesign – En beskrivning av vad tjänstedesign är

Direktlänk till detta avsnitt: http://www.effekten.se/tjanstedesign/