Social media i en kommun – framgångsreceptet (avsnitt 33)

Play

Linus Mattisson lever i social media. Det är hans yrkesroll, det är hans fritid och det är här han har framgång. I dagens podd berättar Linus om hur Örebros kommun lyckades med sin digitala kommunikation och hur man kan översätta det till andra verksamheter inom offentlig sektor. Receptet är enkelt: Utnyttja de olika sociala medierna till det de är bäst på. Primär kanal är Facebook. Twitter mot opinionsbildare och journalister. Mjuka värden i . Snapchat för 13-18-åringar. (Testa på målgruppen!) Webben är fortfarande viktig och står för service samt fördjupning.

Har man begränsade resurser, satsa på Facebook + Instagram + rörligt (både video och live). Fokusera på innehållet, vad är intressant för medborgaren? [ictt-tweet-inline hashtags=”socialamedia”]Berätta en berättelse! Var transparent! Väck en känsla![/ictt-tweet-inline] Använd mycket rörligt material, filmat med mobilen. Mycket viktigare än produktionskvalitet. Och testa, testa, testa!

Play

, (17:07)
Linus Mattisson. Social media
Linus Mattisson

Mer material / länkar

Om Linus:
Hemsida: www.linusmattisson.se
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/linus-mattisson-278b366b/

Nyhetsartiklar:
Örebro kommun bäst på Facebook: http://www.na.se/orebro-lan/orebro/orebro-kommun-bast-pa-facebook
Örebro kommuns satsning på Snapchat: http://www.na.se/orebro-lan/orebro/har-snappar-kommunen-enkla-matratter-till-unga

Örebro kommuns superpopulära nostalgikonto som fått över 12 000 på bara ett år – https://www.instagram.com/tborebro/

Fler poddavsnitt
LinkedIn och framtidens digitala nätverk

Digital analys – det är bara att cruncha!

Digital marknadsföring – tips, kunskap och bra exempel

PRENUMERERA – podcasten Effekten
iPhoneAndroide-post

Ett svar på ”Social media i en kommun – framgångsreceptet (avsnitt 33)”

Kommentarer är stängda.