Social media i en kommun – framgångsreceptet (avsnitt 33)

Play
Linus Mattisson lever i social media. Det är hans yrkesroll, det är hans fritid och det är här han har framgång. I dagens podd berättar Linus om hur Örebros kommun lyckades med sin digitala kommunikation och hur man kan översätta det till andra verksamheter inom offentlig sektor. Receptet är enkelt: Utnyttja de olika sociala medierna till det de är bäst på. Primär kanal är Facebook. Twitter mot opinionsbildare och journalister. Mjuka värden i Instagram. Snapchat för 13-18-åringar. (Testa på målgruppen!) Webben är fortfarande viktig och står för service samt fördjupning.

Har man begränsade resurser, satsa på Facebook + Instagram + rörligt (både video och live). Fokusera på innehållet, vad är intressant för medborgaren? Berätta en berättelse! Var transparent! Väck en känsla!Twitter  Använd mycket rörligt material, filmat med mobilen. Mycket viktigare än produktionskvalitet. Och testa, testa, testa!

Play
Linus Mattisson, Jonas Jaani (17:07)

Linus Mattisson. Social media
Linus Mattisson

Mer material / länkar

Om Linus:
Hemsida: www.linusmattisson.se
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/linus-mattisson-278b366b/

Nyhetsartiklar:
Örebro kommun bäst på Facebook: http://www.na.se/orebro-lan/orebro/orebro-kommun-bast-pa-facebook
Örebro kommuns satsning på Snapchat: http://www.na.se/orebro-lan/orebro/har-snappar-kommunen-enkla-matratter-till-unga

Örebro kommuns superpopulära nostalgikonto som fått över 12 000 på bara ett år – https://www.instagram.com/tborebro/

Fler poddavsnitt
LinkedIn och framtidens digitala nätverk

Digital analys – det är bara att cruncha!

Digital marknadsföring – tips, kunskap och bra exempel

PRENUMERERA – podcasten Effekten
iPhoneAndroide-post

En kommentar till “Social media i en kommun – framgångsreceptet (avsnitt 33)”

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.